A miniszterelnök a Modern Városok Program keretében tárgyalt a város vezetésével. Megállapodtak a déli hídról, több sportlétesítményről, az okosváros projektről, a reptér fejlesztéséről, a Széchenyi tér régi fényének visszaállításáról, a tramtrainről, a buszpályaudvar áthelyezéséről, a Szeged-Debrecen-Miskolc út négysávossá alakításáról. Távlati cél egy negyedik gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott híd, s a teljes tömegközlekedés elektromossá tétele.
Részletes összefoglalónk:
Minimum 50, de akár 70 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg az Orbán Viktor miniszterelnök és Botka László szegedi polgármester által megkötött megállapodás révén – jelentette ki a kormányfő Szegeden, miután több mint két és fél órát tárgyalt a szocialista városvezetővel a Modern Városok program kapcsán.
A megbeszélést követően a házasságkötő teremben tartott sajtótájékoztatón Botka László polgármester azt hangsúlyozta, hogy az előző uniós ciklusban a csongrádi megyeszékhely hívta le a legtöbb uniós forrást a vidéki városok közül, és a 2020-ig tartó időszakban is ez a cél. Elmondta, hogy a városban jelenleg 104 projekt zajlik a Szegednek dedikált 34 milliárdos keretből, Orbán Viktorral pedig összességében 19 fejlesztésről állapodtak meg. Ezek közül Botka a déli Tisza-hidat emelte ki, ami 40 milliárdos fejlesztés és tartalmazza a Szeged-Makó közötti tramtrain kiépítését is, majd hozzátette, hogy az egész ország érdeke, hogy a Szeged-Temesvár összeköttetés is megvalósuljon. Bejelentette, hogy a kormány már kiállt a beruházás mellett, vagyis a pénz fele megvan, a fennmaradó hányadhoz a vasútfejlesztésre szánt források adhatják. Az Európai Unió tudományos nagyberuházása, az ELI mellé egy tudományos ipari parkot szeretnének fognak kialakítani 200 hektáron. A szocialista városvezető szólt még az önkormányzat által tavaly elindított önkormányzati bérlakás-programról, amelynek keretében 204 lakást újítottak fel tavaly, amelyeket a piaci bérleti díj egyharmadáért adnak ki. Ennek a programnak a tapasztalatait ajánlotta fel Botka a kormánynak.
Szeged arra predesztinált, hogy regionális központtá váljon
Orbán Viktor először arról beszélt, hogy ritkán adódik arra lehetőség, hogy egy ellenzéki önkormányzat vezetőjével tárgyaljon a kormány, de a megbeszélést sikeresnek értékelte a miniszterelnök. Kiemelte, hogy szükség van hazánkban a főváros mellett fontos szerepet játszó regionális központokra, és Szegednek minden esélye megvan arra, hogy azzá váljon. Orbán megjegyezte, ehhez azonban akaratra és lehetőségre is szükség van. Hozzátette, Szegednek történelme, fekvése és szellemi ereje egyaránt arra predesztinálja, hogy ez meg is valósuljon.
Emlékeztetett arra is, hogy a kormány 25 milliárdnyi adósságtól szabadította meg Szeged városát, mely összeget hitelként fejlesztésekre vett fel a város, amit szerinte jól használtak fel. A következő időszak egyik legjelentősebb fejlesztési tervének azt nevezte, hogy az ország észak-déli közúti összeköttetése javuljon, az a terv, hogy Szegedtől Debrecenen keresztül egészen Miskolcig négysávos úton lehessen majd eljutni. Azért, hogy ne minősítsék vissza a szegedi repülőteret, fejlesztésekre van szükség, ami vállal a kormány mintegy másfél milliárd értékben – közölte Orbán, majd arról szólt, hogy az okos város koncepciót is támogatja a kormány, akárcsak a Belvárosi híd rekonstrukcióját, illetve az is szóba került a megbeszélésen, hogy a későbbiekben egy gyalogos-kerékpáros híd is épülhet, ám ez még csak tervezet. A Tisza Szeged főutcája projekt is élvezi a kormány támogatását, ami rakpartfejlesztést is tartalmaz.
Áttérhet Szeged a teljes mértékben elektromos tömegközlekedésre
A kormányfő beszámolt arról is, hogy felállítanak egy munkacsoportot, ami azt fogja megvizsgálni, miként állhat át Szeged a teljes mértékben elektromos tömegközlekedésre, de ezzel kapcsolatban Orbán megjegyezte, a tanulmányok végkövetkeztetésétől függ, hogy ez a későbbiekben megvalósítható-e. Egy másik tömegközlekedést érintő dologban azonban megállapodtak, támogatni fogja a kormány a Mars téri buszpályaudvar elköltözését, és az állami tulajdonú teret meg is kaphatja a város, ahol egy közösségi igényeket kielégítő szép tér jöhet létre. Ha már a köztereknél tartunk, arról is beszélt a kormányfő, hogy a Széchenyi tér átalakítása is megvalósul, kész tervek vannak arra, hogy a világháború előtti időszakot idéző megjelenése legyen.
A sportfejlesztéseknek nem lehet a vesztese egy sportág sem
Hangsúlyozta, a sportfejlesztéseket nem az élsport, hanem a tömegsport szempontjából kezeli kiemelten a kormányzat, ehhez illeszkedik, hogy a fedett uszoda építését 7 milliárddal támogatják, illetve mivel mellett felépül egy csarnok is, ami miatt több szakosztály kiszorul a területről, egy szabadtéri atlétikai centrum is épülni fog központi forrásokból. Orbán hozzátette, arról is beszéltek, hogy egy fedett atlétikai létesítmény is készüljön, ám ezt nem tartalmazza a most megkötött megállapodás. A sportfejlesztéseknek egy sportág sem lehet vesztese Szeged városában – szögezte le a kormányfő.
Újságírói kérdésre Orbán Viktor azt is kijelentette, hogy azok a beruházások, amelyeket most vállalt a kormány, biztosan meg fognak valósulni, az a kérdés, hogy mekkora összegben. Mint elmondta, minimum 50, de akár 70 milliárd forintot is kitehet az a 19 fejlesztési projekt, amiben most megállapodtak Szeged városával.
Online tudósításunk:
12:35 Nagyot szakított Szeged
Kiemelkedően sokat kap Szeged, más települések esetében 4 és 19 milliárd forint közötti összeget adott a kormány – derült ki az Index tavaly decemberben kiadott cikkének adatait megismerve. Veszprém nyert a legtöbbet eddig, 19 milliárd forintot, de ez is csupán fele csak a tervezett déli híd árának.
12:00
Orbán Viktor folytatja szegedi programját. A Fidesz helyi vezetőivel egyeztetett a párt szegedi székházában délután egy óráig.
11:16
Vége a sajtótájékoztatónak.
11:15
Újságírói kérdések. Az olimpiáról a 444.hu és az Index.hu kérdezi Orbán Viktort: mit gondol a NOlimpia népszavazási kezdeményezésről? RTL Klubtól kérdezik Donald Trump döntéséről a menekültek befogadásának felfüggesztéséről. Orbán Viktor minden nemzetnek joga van olyan döntést hozni, ami saját érdekeinek megfelelő. Hazánkban elkerülhetetlen a déli határ megerősítése, s meg kell tenni mindent a tőlünk délre fekvő államok stabilizálásában – főleg Törökországra utal. Botka nem válaszol a baloldali összefogásra vonatkozó Hír TV-s kérdésre.
Hegedűs Márk a gyalogos-kerékpáros hídról, a reptérről kérdez. Botka válaszol, körülbelül másfél milliárd forintos beruházás kell a repülőtéren, például a fogadóépület fejlesztésére. Azt nem árulja el a polgármester, hogy hol tervezik a hidat. Orbán hozzáteszi, hogy ezek költségét vállalta a kormány, a híd mintegy 15 milliárdba fog kerülni – komoly összeg. “Lehet, hogy nem a régió legnagyobb városa Szeged, de a legszebb lehet” – fogalmazott a miniszterelnök. “A kétharmadunkkal a háromharmadot kívánjuk szolgálni” – hangsúlyozta. A Délmagyarország kérdezi a miniszterelnököt, aki hangsúlyozza, eltökéltek az ígéreteik betartásában, de ha szükséges, akkor módosítják a megállapodásokat. Meggyőződése, a most aláírt terveket biztos megvalósítják. Összesen 50-70 milliárd forintos értékű fejlesztésekben állapodtak meg, de valószínűleg a tervezetteknél jóval több projekt fog létrejönni.
11:02
Szegedről tárgyaltak, köszöni a meghívást Orbán Viktor. Egy ellenzéki vezetésű önkormányzat és a kormány tárgyaljon – ritka dolognak látszik, de “ez az élet rendje”. A tárgyalások kiinduló pontja, kormányzatok, önkormányzatok négy-öt éves ciklusokban mérik idejüket, de Szeged, az ország élete évszázadokban mérhető. Örül, hogy sikerült megállapodniuk: a főváros mellett létezzenek regionális központok, Szeged is egy ilyen szereppel bíró város, a városvezetés és a kormányzat is ezt kívánja. A várost múltja, fekvése, szellemi ereje (egyeteme) predesztinálja erre a feladatra. Voltak, s lesznek olyan forrásai az országnak, ami ezt segíti. 25 milliárd forintnyi fejlesztésre fordított adósságot elvitt az ország korábban – emlékeztet. Konkrét megállapodások: közös nagy terv észak-déli tengely: Szeged-Miskolc összeköttetése Debrecenen keresztül (ne kelljen Budapest felé kerülni), az M47-es négysávossá alakítása (korábban: M9 néven terv). Szeged-Makó tramtrain fejlesztés megvalósul. Beszéltek a repülőtérről, cél, hogy ne minősítsék vissza a repteret, az ehhez szükséges fejlesztéseket vállalja a kormány. Az élelmiszeripar zászlóshajóinak jól kell húznia, új gyár beruházása – ez összekapcsolódik a 200 hektáros lézerközponthoz is kapcsolódó ipari parkkal. Elfogadta a polgármester javaslatát az okosváros projektről és az ELI melletti inkubátorházról. A Belvárosi híd rekonstrukciója megtörténik, a Tisza Szeged főutcája projektbe is életet lehelnek, s “holnaputáni tervként” kerékpáros és gyalogos híd tervéről is szót ejtettek. Kizárólag elektromos alapú tömegközlekedés tervére is adnak pénzt – az első ilyen magyar város lenne Szeged. Botka kérte. hogy a Mars téri buszállomás helyett a DAKK menjen máshova, az állam visszaadja ezt követően az önkormányzatnak a teret. Széchenyi tér világháború előtti állapotra való visszaalakítását tervezik, erre már a tervrajzok elkészültek – a kormány ennek költségét állja. Sportfejlesztésekben is megállapodtak, elsősorban nem az élsport, hanem a fiatalok, a tömegsport miatt. Az Etelka soron lesz új fedett uszoda (7 milliárd forintból) valamint sportcsarnok is, illetve létesül egy atlétikai centrum, (helyszín: ahol Botka László javasolja, szabadtéri biztosan, s további tárgyalások után akár fedett is) az Etelka sori sportegyesületek így nem kerülhetnek hátrányba.
10:47
Botka beszél: Szeged fejlesztési koncepcióját, terveit áttekintették Orbán Viktorral. 2007 és 2013 között több mint 300 milliárdnyi EU-s forrás érkezett a városba, ez kiemelkedő. Céljuk, hogy a következő fejlesztési ciklusban is hasonló eredményt érjenek el. Jelenleg 104 fejlesztési projekt zajlik – különböző fázisban tartanak. 34 milliárd forint TOP-forrásból és az önkormányzat forrásaiból valósítják meg ezeket. 19 fejlesztésről, beruházásról tárgyaltak. Kiemelték, nemcsak az EU pénzei, hanem értékei is fontosak. A szegedi fejlesztések városi, régiós, országos érdekek is. Új szegedi déli híd vasúti összeköttetéssel 40 milliárd forint értékben épül meg, Makó-Szeged, Szeged-Temesvár kapcsolatát biztosítja kötött pályán is. Elsősorban vasútfejlesztési források szükségesek még. Gazdasági területeket is feltár az új híd, ami újabb munkahelyteremtő beruházásokat tesz lehetővé. A szegedi lézerközponthoz köthető a másik beruházás: az ipari park. 2,8 százalékos munkanélküliség Szegeden a kormányzati statisztikák szerint – ez siker, mondja Botka. Beszélt Orbán Viktornak a szegedi bérlakásprogramról, azt javasolja, hogy legyen államilag támogatott önkormányzati felújítási program, ennek tapasztalatait örömmel átadja, hogy ebből országos minta legyen. “Alapvető nemzeti ügy a sikeres fejlesztési politika” – vallja. Bízik abban, hogy ennek szellemében tudnak a jövőben közösen dolgozni.
10:40
A Modern városok program szegedi fejlesztési egyezményének ünnepélyes aláírása.
10:39
Orbán Viktor kezet fog a vendégekkel. Leült az asztalhoz Botka László és Orbán Viktor. Kezdünk.
10:23
Orbán Viktor és Botka László útban a sajtótájékoztató helyszínére. A média munkatársai várakoznak.
9:56
A vendégek sorban megérkeznek. Itt van már Gyüdi Sándor, Szentgyörgyi Pál, Szabó Gábor, Juhász Tünde, Holubán Csilla, Kovács Beáta, a megyei közgyűlés alelnöke, Szentgyörgyi Pál, Szabó Sándor, Nemesi Pál. A sajtósoknak már nincs ülőhely, néhány operatőr, a fotóriporter a székek tetején áll.
9:44
Még néhány név, akiket várnak: Szabó Sándor országgyűlési képviselő, Juhász Tünde kormánymegbízott, Holubán Csilla, Szegedi Járási Hivatal vezetője, Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója, Tapasztó Sándor projektmenedzser, Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, Oláh Miklós, a Fejlesztési Iroda irodavezető-helyettese, Solymos László általános alpolgármester, Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester, Ormos Pál, az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont főigazgatója, Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Pogácsa, kávé, ásványvíz mellett csevegnek a sajtó munkatársai, egyedül B. Nagy László beszélget az újságírókkal a politikusok közül.
9:23
Több mint egy tucat kamera és a média mintegy félszáz munkatársa várja a sajtótájékoztató megkezdését a Házasságkötő teremben. Az első három sor a város prominens személyiségeinek van lefoglalva, többek között Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, Lázár János, Nemesi Pál, a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora, Sz. Fehér Éva városi főépítész névtábláját láttuk. B. Nagy László országgyűlési képviselő, Csongrád megye fejlesztési biztosa is megérkezett.
8:05
Megérkezik Orbán Viktor miniszterelnök, mikor kiszáll a Volkswagen Transporteréből Botka László polgármester is kilép a városházáról, fogadja a vendéget. A háttérben mintegy 6-10 fő tüntet a devizahitelesek nevében.
7:50
Lázár János, a miniszterelnökséget vezető miniszter is a Széchenyi téren. A hódmezővásárhelyi politikus is részt vesz Orbán Viktor és Botka László szűkkörű megbeszélésén.
7:40
Megérkezett Csepreghy Nándor miniszterhelyettes, parlamenti államtitkár a szegedi városházához.
Korábban írtuk:
A Modern Városok Program keretében az elmúlt két évben Orbán Viktor kormányfő már a megyei jogú városok döntő többségével aláírta a kormányzat által támogatott fejlesztésekről, beruházásokról szóló együttműködési nyilatkozatokat, 2017-re Győr és Hódmezővásárhely mellett a két szocialista vezetésű település, Salgótarján és Szeged maradt. A miniszterelnök január 30-án érkezik a napfény városába. A kormányfői konvoj a tervek szerint 8 órára fut be a városházára, ahol Orbán Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában folytat szűk körű megbeszélést Botka László polgármesterrel és Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármesterrel. A miniszterelnök és a polgármester 10 órakor tartanak közös sajtótájékoztatót.
Az előzetes információk szerint a kormányzat egyebek mellett a déli Tisza-híd, az új fedett uszoda és az ELI köré tervezett 200 hektáros ipari-tudományos-innovációs park, valamint a két megyei jogú várost összekötő tramtrain létesítéséhez ígérhet és adhat támogatást Szeged városnak.
A látogatásnak külön pikantériát ad, hogy Botka László az MSZP miniszterelnök-jelöltjeként folytat jelenleg egyeztetéseket a balliberális pártokkal, és minden nyilatkozatában hevesen ekézi Orbán Viktort, a kormányt és annak politikáját, tevékenységét. A hvg.hu-nak egyenesen azt mondta: a látogatás és egyeztetés “nem kegy, hanem kötelező kör a kormány, illetve a miniszterelnök részéről”, és “Szeged fejlesztésén túl semmiben sem beszélnek egy nyelvet a kormányfővel”. Portáluknak nyilatkozva erről B. Nagy László, Fidesz szegedi parlamenti képviselője és Nógrádi Tibor helyi Fidesz-elnök is “példátlan bunkóságnak”, “kocsmai stílusú megszólalásnak” minősítették a botkai nyilatkozatot, megüzenvén egyúttal: rendkívül sajnálatos, hogy a polgármester nem méri fel a kockázatot, hogy személyes (párt)politikai karrierjének építgetése okán 170 ezer ember sorsát, boldogulását teszi kockára, veszélyezteti Szeged jövőjét.
Botka László, a Szegedi Közéleti Kávéház estjén is beszélt Orbán Viktor hétfői látogatásáról, némiképp finomítva korábbi kijelentésein. Azt mondta, szerinte a „legnormálisabb dolog”, hogy fogadja a kormányfőt, és az nem lenne a normális, ha a miniszterelnök nem látogatna el egy olyan jelentős városba, mint Szeged.
Hallgassák meg a Botka László által elmondottakat:
Az Orbán-vizit elé: kormányzati beruházáscunami éri el Szegedet
A tavaly esztendő végén számos Szegedet érintő kormányzati beruházásról számolhattunk be. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a tavaly december 14-i Kormányinfón jelentette be, hogy az Orbán-kabinet támogatja az új, Etelka sori fedett uszoda, a harmadik Tisza-híd és az ELI lézerközpont körül létesülő 200 hektáros tudományos-innovációs-ipari park beruházását. Ez utóbbi kormánybiztosává Palkovics László oktatásért felelős államtitkárt nevezték ki, ami újabb érdemi garanciát jelent a központi figyelemre. Az uszodát és a hidat a Szeged jelenlegi polgármestere lassan féltucatnyi kampány színes-szagos leporellóiban ígérte meg 2002 óta az itt élőknek, de még egy kapavágás sem történt. A várva várt déli híd, a 2020-ra Hódmezővásárhely és Szeged között 23 milliárd forintból megépülő tramtrain, valamint a lézerközpont körüli ipari park – részben a mobilitáson, részben a versenyszféra erősödő jelenlétén keresztül – a remények szerint végre jelentősebb gazdaságélénkítő hatást gyakorolhatnak, ami azért bír kiemelt jelentőséggel, mert 2002 óta Szeged városvezetése mintha megfeledkezett volna a befektetésösztönzés és a munkahelyteremtés fontosságáról.
A város sport-, ifjúsági és közösségi életét is felkarolja a kormányzat, ezek a területek is jelentős beruházásokkal gazdagodnak a következő esztendőkben. Összesen 9,7 forintból készülhet el 2018-ra a Dorozsmai úton a volt Napfény Kemping helyén a Szeged-Csanádi Egyházmegye koordinálásában a Szegedi Ifjúsági Centrum, benne a 8 ezer férőhelyes modern labdarúgó-stadionnal, illetve három edzőpályával. A helyi fociszurkolók örömére hazatérhet tehát a Szeged 2011-Grosics Akadémia, de mint az elnevezés is mutatja, nem csupán a futballt szolgálja majd a komplexum. A 11 hektáros területen edzőcsarnok, játszóterek, színpadok, közösségi terek is létesülnek, így kulturális, ifjúsági, családi rendezvényeknek, táboroknak is otthont adhatnak itt 2018-tól.
Ezzel, valamint az Etelka sori uszodaépítéssel párhuzamosan ugyancsak a kormány döntésének és támogatásának köszönhetően a Felső Tisza parti stadion helyén hatezer fős modern sportcsarnok, mellé ezerfős munkacsarnok épülhet összesen 3 milliárdból. A nagyobbik létesítmény multifunkcionális feladatokat lát el: nemcsak a kézilabda-mérkőzések helyszíneként szolgálhat, hanem például koncertek megrendezésére is alkalmas lesz. Bardóczy Gábor, a Magyar Kézilabda Szövetség TAO-igazgatója korábban portálunknak megerősítette, a MOL-Pick Szeged tervei elkészültek, és kormányzati hozzájárulással kiemelt projekt lehet a beruházás: a 2017-ben induló bontási munkálatokat 2018-ra már a csarnokok átadásával koronázhatják meg.
Ugyancsak az idei esztendőben kezdődik meg a gyálai Holt-Tisza Feketevíznek nevezett szakasza várhatóan két évig tartó rehabilitációja is, amiről B. Nagy László megyei fejlesztési biztos számolt be decemberben. A kormány támogatásának révén 2,9 milliárd forintnyi hazai és uniós forrásból teszik rendbe a magyar–szerb határig tartó 18 kilométeres hosszúságú, erősen szennyezett holtágrészt. Végezetül december 22-i döntésével 1,5 milliárd forint értékű támogatást ítélt meg a kormány Szeged önkormányzatának, melyet 2017-ben út- és járdafelújításra, -építésre, belterületi útrekonstrukcióra, intézmény felújítási beruházásokra, önkormányzati bérlakások felújítására fordíthat a város.
Forrás: SZEGEDma.hu